Thursday, December 13, 2007

Jika Anda Tidak Bahagia, Anda Tidak Mampu Membahagiakan

Kedudukan yang mulia ketika hidup dan selepas mati adalah salah satu kelebihan.
Menurut Orizon Sweat, "Napoleon sangat bertuah kerana dapat menyunting Josephine sebagai isteri dan pendamping hidupnya sebelum ia menjadi pemimpin dan melakukan banyak penaklukan. Tutur kata yang lembut dan peribadinya yang istimewa lebih kuat berbanding pengabdian dari sejumlah pengikut Napoleon. Ia mampu membahagiakan orang-orang yang ada di sekitarnya. Ia tidak pernah memerintah orang lain secara langsung, bahkan walaupun pada hamba sahayanya. Keperibadiannya itu boleh dilihat dalam ucapannya kepada salah seorang yang ada di sekelilingku menikmati kebahagiaan dalam hidup mereka."
Tidak menghairankan apabila ada penyair Inggeris menyanjung dan memujinya,"Alangkah indahnya pagi ketika ia melalui sebuah jalan, dan keindahan pagi itu berterusan hingga ke siang. "Memang benar kelembutan itu akan menebarkan kebahagiaan di antara kita dan orang-orang di sekitar kita, bahkan pada benda mati di sekitar kita. Kelembutan adalah kecantikan abstrak tanpa batas. Bagi lelaki, kelembutan itu sama pentingnya dengan kecantikan bagi seorang perempuan. Bagi perempuan, kelembutan itu akan semakin menambah kecantikan sedia ada.
Wanita jenis apakah yang tergamak mempamerkan kecantikan tubuhnya di hadapan anjing dan serigala lapar berbentuk manusia?
Kenalilah Allah dalam suka, maka Ia akan mengenalmu dalam duka.

No comments: