Saturday, December 29, 2007

Zikir Yang Utama

Berkata para ulama rahimahumullah: Zikir yang utama ialah yang diucap oleh hati dan lisan serentak. Jika dibandingkan antara kedua-duanya, maka berzikir dengan hati tentu lebih utama daripada berzikir dengan lisan semata-mata.
Sebagai penjelasan, bahawa makna zikir dengan hati itu, hendaklah bentuk zikir yang disebut oleh lisan itu hadir di hati dan turut disebutkan oleh hati juga. Umpamanya, jika orang yang berzikir itu menyebut di lidahnya: Laa ilaaha illallah, demikian pula turut disebut oleh hati juga. Boleh juga diertikan zikir dengan hati itu, bahawa makna zikir yang disebut dengan lisan itu dihadirkan di dalam hati. Umpamanya, jika seseorang berzikir dengan lisannya: Laa ilaaha illallah, maka makna ayat tersebut yang mengertikan Tiada Tuhan selain Allah itu dihadirkan di hatinya. Wallahu a'lam.
Berkata Hujjatul Islam Imam Ghazali rahimahullah: Zikir itu terbahagi kepada 4 kategori:
  1. Zikir dengan lisan sahaja
  2. Zikir dengan hati berserta lisan secara paksa
  3. Zikir dengan hati yang dibantu dengan lisan tanpa paksa
  4. Menguasai zikir di dalam hati dan menumpukannya

Kemudian Imam Ghazali memberikan interpretasinya dengan berkata,"Yang pertama sedikit faedahnya dan lemah kesannya, yakni apabila lisan berzikir sedang hati lalai." Demikianlah komentarnya.

Memang benar bahawa berzikir dengan lisan sedang itu lalai kurang faedah dan manfaatnya, akan tetapi lebih baik daripada tidak berzikir sama sekali. Sesetengah orang bertanya kepada orang arif, "Kami berzikir kepada Allah, tetapi hati kami tidak hadir." Jawabnya,"Bersyukurlah kepada Allah yang telah menjadikan salah satu anggota kamu berzikir kepada Allah, iaitu lidahmu."

Sayugialah hendaknya, apabila berzikir dengan lisan itu dihadirkan sekali hati untuk berzikir sama, supaya hati turut berzikir bersama-sama lisan sekaligus. Barangkali, mula-mula secara paksa dahulu, sehingga apabila terus dilazimkan selalu, maka kelak hati akan merasa kelazatan berzikir itu sehingga terpancarlah cahaya menyinarinya. Sesudah itu, hati akan hadir dengan sendirinya tanpa paksa atau bantuan lagi. Adakalanya hati akan terus meningkat kepada keadaan tidak sabar untuk berzikir, dan tidak lagi lengah atau lalai daripadanya.

No comments: