- Zikir dengan lisan sahaja
- Zikir dengan hati berserta lisan secara paksa
- Zikir dengan hati yang dibantu dengan lisan tanpa paksa
- Menguasai zikir di dalam hati dan menumpukannya
Kemudian Imam Ghazali memberikan interpretasinya dengan berkata,"Yang pertama sedikit faedahnya dan lemah kesannya, yakni apabila lisan berzikir sedang hati lalai." Demikianlah komentarnya.
Memang benar bahawa berzikir dengan lisan sedang itu lalai kurang faedah dan manfaatnya, akan tetapi lebih baik daripada tidak berzikir sama sekali. Sesetengah orang bertanya kepada orang arif, "Kami berzikir kepada Allah, tetapi hati kami tidak hadir." Jawabnya,"Bersyukurlah kepada Allah yang telah menjadikan salah satu anggota kamu berzikir kepada Allah, iaitu lidahmu."
Sayugialah hendaknya, apabila berzikir dengan lisan itu dihadirkan sekali hati untuk berzikir sama, supaya hati turut berzikir bersama-sama lisan sekaligus. Barangkali, mula-mula secara paksa dahulu, sehingga apabila terus dilazimkan selalu, maka kelak hati akan merasa kelazatan berzikir itu sehingga terpancarlah cahaya menyinarinya. Sesudah itu, hati akan hadir dengan sendirinya tanpa paksa atau bantuan lagi. Adakalanya hati akan terus meningkat kepada keadaan tidak sabar untuk berzikir, dan tidak lagi lengah atau lalai daripadanya.
No comments:
Post a Comment