Thursday, December 13, 2007

Mengapa Tidak Bersyukur Kepada Allah?

Salah satu cara yang paling mudah tetapi berkesan untuk dapat hidup tenang dan beroleh kedamaian ialah bersyukur kepada Allah. Ia adalah metod yang paling baik untuk mencapai kebahagiaan dan terbebas dari tekanan, sebab ketika anda bersyukur itu, bererti anda menghadirkan kembali nikmat-nikmat yang telah diberikan kepada anda oleh Allah S.W.T. sebagaimana disebut oleh salafussoleh dahulu: "Untuk mengetahui sebanyak mana nikmat Allah yang telah diberikan kepadamu, maka pejamkan mata anda. Hadirkanlah nikmat-nikmat Allah kepadamu, seperti pendengaran, penglihatan, akal, agama, keturunan, rezeki dan yang seumpamanya."
Sesetengah wanita memandang rendah nikmat yang ada padanya. Sekiranya ia melihat orang lain yang fakir dan miskin, yang sakit dan orang-orang yang terlantar, maka ia akan memuji Allah atas nikmat yang ada padanya, walaupun dia tinggal di rumah yang kecil.
Tetaplah memuji Allah yang menganugerahkan pelbagai nikmat kepada anda. Sesekali cubalah bandingkan dirimu dengan mereka yang cacat tubuh badan, terencat akal, tiada pendengaran, mempunyai anak-anak yang cacat dan lain-lain. Mereka yang seperti itu juga ramai bilangannya.
Berilah kesenangan kepada ibu bapa yang kehilangan anak dengan ucapan yang baik. Hapuslah airmata orang-orang yang kelaparan dengan menghulurkan bantuan. Tidak mungkin satu keadaan tidak berubah dengan keadaan lainnya.

No comments: